Z przewodnikiem czy bez?

2015-02-01 19.04.26

Nigdy nie lubiłam zwiedzać z przewodnikiem. Takie oprowadzane wycieczki kojarzyły mi się z narzuconym tempem, treścią, nadmiarem dat i nazwisk… nudą. Nieważne, czy chodziło o zwiedzanie miasta, czy wystawy, zawsze stawiałam na niezależność. Czasem, ale bardzo rzadko, sięgałam po audioprzewodniki, zdecydowanie częściej korzystałam po prostu z informacji dostępnych na miejscu.

Negatywne nastawienie do wycieczek z przewodnikiem zostało mi pewnie z czasów szkolnych i w dużej mierze wynikało z tego, że same tematy były dla mnie mało interesujące, a osoby oprowadzające nie potrafiły dostosować się do dzieci/młodzieży.

Jak już wspomniałam w ostatnim Potygodniku, w niedzielę miałam okazję zwiedzać Muzeum Sztuki w Łodzi – właśnie z przewodnikiem. I nagle okazało się, że diabeł nie taki straszny.
O sztuce nowoczesnej nie wiem zbyt wiele; kojarzy mi się ze sztuką ciężką w odbiorze, mało zrozumiałą, udziwnioną, bardzo abstrakcyjną.

2015-02-01 19.08.11

Dlatego gdybym wybrała się do MS2 bez przewodnika, pewnie znów wyszłabym z wielkim znakiem zapytania w oczach i pytaniem: ale o co chodzi? A tak miałam poczucie, że nie tylko zrozumiałam ogólny zamysł wystawy, lecz także trochę zbliżyłam się do sztuki nowoczesnej. Ułatwiono mi odbiór dzieł i ich odkrywanie na własną rękę.

2015-02-01 18.57.09

Ani przez moment nie miałam wrażenia, że jestem zasypywana stertą pustych, nic nie wnoszących pojęć, że coś jest mi narzucane.

Jednym słowem przekonałam się do wycieczek oprowadzanych. Zwłaszcza jeśli będą one dotyczyły zagadnień mi obcych. A Wy jak wolicie zwiedzać? Sami czy przewodnikiem?

***

Przy okazji zachęcam Was do obejrzenia, przy okazji bytności w Łodzi, wystawy „Atlas nowoczesności” w ms2 (Łódź, ul. Ogrodowa 19, budynek Manufaktury), która zamiast skupiać się na chronologii i historii sztuki współczesnej, przybliża nam ją za pomocą najważniejszych dla nowoczesności pojęć, takich jak autonomia, emancypacja, rewolucja czy eksperyment.

2015-02-01 18.03.29

PS Wszystkie zdjęcia pochodzą z tejże wystawy.

 

Skomentuj

