Podejmowanie decyzji

Zawsze uważałam, że mam problem z podejmowaniem decyzji.  Żyrandola w sypialni nie miałam 4 lata. Z kupnem nowego samochodu nosiłam się kilka lat. Nie pomagały drzewka decyzyjne, spisywanie za i przeciw, rozmowy z innymi. Nawet jak już podjęłam decyzję, zaraz się z niej wycofywałam. A potem nagle w jeden dzień kupiłam auto. I wtedy zdałam sobie sprawę, że mój problem dotyczy nie decyzyjności, a zbyt dużej podatności na sugestie innych. Nie dlatego zaczęłam myśleć o zmianie auta, że czułam taką potrzebę. Tylko dlatego, że wszyscy w koło poruszali ze mną ten temat, próbując narzucić swoją wizję. A ja, w zależności od tego, z kim rozmawiałam, postanawiałam auto kupić, bądź nie. I nagle, gdy nadszedł odpowiedni DLA MNIE moment, sama do tej decyzji dojrzałam, auto kupiłam w jeden dzień.

Żyrandol? Lampa do salonu? Tutaj znów nie chodziło o nieumiejętność podjęcia decyzji. Po prostu musiałam trafić na produkty, które wpisywałyby się w moją wizję wystroju wnętrz. Musiałam też najpierw zaspokoić inne potrzeby zakupowe.

Takie sytuacje mogłabym mnożyć. Wiele osób skarży się na problem z podejmowaniem decyzji. Może mają ten sam kłopot, co ja? Zbyt łatwo ulegają presji otoczenia, sugestie innych biorą za własne pragnienia? A przecież, żeby podjąć decyzję i być do niej w 100% przekonanym, trzeba najpierw wsłuchać się we własne potrzeby i całkowicie odciąć od tego, co mówią inni. W przeciwnym razie albo będziemy się z decyzją bujać bez końca, albo zrobimy coś, do czego nie jesteśmy przekonani.

Asertywność to nie tylko umiejętność mówienia „nie” i bronienia swoich poglądów. To także, a może przede wszystkim, umiejętność wsłuchania się w siebie i we własne pragnienia.

A na zakończenie żyrandol, na który czekałam 4 lata, a teraz gęba mi się cieszy za każdym razem, gdy na niego patrzę. Moja rozwielitka.

IMG_20140302_180008

Skomentuj

