Domowa pielęgnacja skóry – kremy

W lipcu pisałam o hydrolatach, czyli wodach kwiatowych, które z powodzeniem zastępują toniki. Wspomniałam wtedy, że moja skóra bardzo kiepsko toleruje gotowe kosmetyki, dostępne w drogeriach. Dlatego w pewnym momencie zaczęłam sama robić kremy. Brzmi dość skomplikowanie, a tak na prawdę jest prostsze niż przygotowanie chociażby risotta. Na rynku dostępne są m.in. bazy emulgujące, które wystarczy zmieszać z wodą czy hydrolatem, aby uzyskać emulsję. Nie trzeba do tego nawet specjalnego mieszadła, wystarczy bagietka. Do takiej emulsji dodajemy substancje aktywne i krem gotowy.

Oczywiście trzeba wiedzieć, co i w jakich proporcjach połączyć. Internet w tym przypadku to prawdziwa kopalnia wiedzy. Powstało wiele portali, które nie tylko oferują półprodukty do domowej produkcji kosmetyków, lecz także właśnie receptury.

Największą bazę receptur posiadają chyba Mazidła. Jednak ja osobiście z braku czasu wolę kupować gotowe zestawy do kręcenia kosmetyków. W skład takiego zestawu wchodzą już odmierzone składniki, a do tego opakowanie na krem i niezbędne akcesoria (bagietki, pipetki, łyżeczki miarowe itp.).

Gdzie kupić takie zestawy? Ja najbardziej lubię:
Biochemię Urody, ponieważ ich zestawy nie wymagają podgrzewania i przygotowanie kremu to naprawdę kwestia 15 minut
Zrób Sobie Krem, bardzo fajne kremy, jednak wymagające podgrzania na etapie przygotowywania bazy

Inne sklepy z półproduktami kosmetycznymi to m.in.:
e-naturalne – tu w zestawie otrzymujemy gotową bazę kremu, do której wystarczy już tylko dodać substancje aktywne
Naturalis
Ecospa – tu co prawda nie kupimy już odważonego zestawu, możemy za to nabyć gotową bazę kremu i do niej dokupić substancje aktywne czy zapachowe

Jaka jest przewaga domowych kremów nad tymi dostępnymi w drogeriach? Nie ma w nich żadnych wypełniaczy, stężenie substancji aktywnych jest dużo większe, a co za tym idzie takie kremy są skuteczniejsze. Witamina C, aby zapewniała skutecznie działanie antyoksydacyjne, powinna występować w kremie/serum w stężeniu min. 10%. Na rynku ze świecą szukać produktów, które ten wymóg spełniają. Inne substancje aktywne czy wyciągi roślinne również najczęściej dodawane są w minimalnej ilości, żeby tylko móc napisać, że krem je zawiera.
W przypadku domowych kosmetyków to my decydujemy, czy dodamy substancje zapachowe lub konserwanty i jakie – niektóre wyciągi roślinne, np. z kory czarnej wierzby, Salix Nigra, wykazują wystarczająco silne działanie przeciwbakteryjne i stosowanie chemicznych konserwantów nie jest konieczne. Z kolei sztuczne kompozycje zapachowe z powodzeniem zastąpimy olejkami eterycznymi.

Oczywiście trwałość domowych kosmetyków jest krótsza niż tych drogeryjnych. Poza tym podczas ich przygotowywania należy zadbać o higienę (czyste przyrządy, czyste ręce itd.) Może się też zdarzyć, że krem nam zwyczajnie nie wyjdzie. Jednak i tak moim zdaniem zdecydowanie przewyższają one produkty drogeryjne.

Moje ulubione kremy to:

krem antyoksydacyjny BU, który zdarza mi się wzbogacać substancjami o działaniu przeciwtrądzikowym
krem sojowy BU – dość treściwy, stosowała go moja mama (60+)
serum na okolice oczu i naczynka BU – ja stosuję tylko pod oczy, świetnie nawilża i redukuje cienie pod oczami
przeciwtrądzikowy krem na noc ZSK – do stosowania tylko na noc, ponieważ zawiera ekstrakt z dziurawca uwrażliwiający na słońce
krem z kwasem migdałowym ZSK – świetnie nawilża i wygładza skórę, zapobiega powstawaniu trądziku, w czasie jego stosowania należy unikać słońca, ponieważ kwas migdałowy uwrażliwia na działanie promieni UV

Natomiast zupełnie nie sprawdził się u mnie krem rozjaśniający azelo/BHA. Podrażnił i spowodował wysyp drobnych, białych krostek.

A co Wy sądzicie o kremach kręconych w domu? Próbowałyście kiedyś? Jak wrażenia? Jakie są Wasze hity?

3 uwagi do wpisu “Domowa pielęgnacja skóry – kremy

  1. Ja kremu nigdy sama nie robiłam, wydaje mi się to trudne… Jak będziesz następnym razem coś zamawiać to daj znać 🙂 skuszę się na coś, co mi polecisz 😉

  2. I do not even know how I ended up here, but I thought this post was great.
    I do not know who you are but definitely you’re going to a
    famous blogger if you are not already 😉 Cheers!

Skomentuj

